torsdag 26 april 2012

Läsuppgift 1 (s.1-47)

Tid – när utspelar sig händelserna? Leta efter s.k. ”tidsmarkörer” – vad i texten gör att du tror att det är tillexempel 1200-tal, 1920-tal eller nutid?
Genom bokens språk och vissa händelser i boken kan man lätt avgöra när boken utspelar sig. Det finns typiska tidsmarkörer som ger dig en uppfattning om vilken tid boken skrivs i. ”Elvis Presleys nya låt hette Heartbreak Hotel”. Stycket är taget ur bokens början vilket leder till att man kan avgöra att boken början under 1950-talet eftersom att låten släpptes 1956. Världskriget avslutades för ett par år sedan, men det specifika året avslöjar Elvis nysläppa rocksingel.

Elvis Presley - Heartbreak Hotel 1956

Skolsystemet beskrivs på ett välutvecklat och ålderdomligt sätt. Det välutvecklade och ålderdomliga får det att låta som dåtid för mig. Dessutom använder de fortfarande pekpinnar och linjaler som straff på lektionerna, som i dag inte är tillåtet.
De pratar mycket om grammofonskivor och de nyligen släppta rocksinglarna. Det finns fortfarande ett fåtal grammofonskivor i vår tid men det är inte alls som det beskrivs i boken. Det är inte bara grammofonskivorna som spelade roll i ett hem på den tiden. Tavlor eller icke tavlor var viktigt. Om man inte hade några tavlor innebar det att man var fattig, ju fler tavlor man hade desto rikare och finare klassades man som.

En ytterligare tidsmarkör är den barnaga som pågår i boken. Föräldrars rätt att aga sina barn förbjöds 1966. Detta talar om att det kan inte ha varit efter detta år.


Hur är kontakten och vilka ingår i Eriks familj?

Erik
Erik balanserar mellan två olika personligheter. Ena stunden är han tillbakadragen och handlar taktiskt för att slippa förlängning av det dagliga "eftermatenstryket". Eftermatenstryket är något Eriks pappa kommit på. Det går ut på att under middagen bete sig så högtidligt och väluppfostrat som möjligt från Eriks sida. Om han tillexempel råkar tappa besticken eller välta saltkaret kan eftermatenstryket bli upp till 30 rapp långt. Det innebär att Eriks far avgör hur illa det är och utefter det bestämmer han hur många rapp med antingen klädesborsten, hundpiskan eller björkriset Erik ska behöva genomlida.

Den andra sidan av Erik är en person med stark självkänsla. Han är den populäraste i skolan och man skulle nästintill kunna säga att han leder hela Läroverkets elever. Han har ett gäng han styr, ett gäng där han så kallade "vänner" ska ingå. Frågan är om man verkligen kan kalla dem vänner. Förmoldigen umgås de bara med Erik för att han är den populäre och för att de har många olika förmåner av att vara hans vän. Det blir tillexempel skyddade och slipper stryk som de andra eleverna åker på var och varannan dag. Det är många som har försökt stjäla Eriks plats som herre på täppan men för det mesta misslyckats på grund av Eriks psykiskt starka sida. Även hans fysiska sida är stark men den går inte att jämföras med hans hårda sinne. Oftast när någon vill duelera mot Erik för att vinna hans plats ska man slåss. Här räcker det att Erik låter motståndaren slå några slag (ingeting jämfört med hundpiskan eller klädesborsten) för att sedan, helt oberörd, kunna slå på den utmanandes svaga punkt, som Erik stategiskt och noggrant tänkt ut redan innan. Vilket leder till vinst.

Det är många på Eriks skola som ser upp till honom och vill, som sagt, ta hans plats. Men det är även många som inte vet om hur han egentligen har det hemma. Om de hade vetat det hade förmodligen ingen velat vara Erik längre. De förutsättar att han har det bra bara för att han är den som anses som bäst, mest populär och mest självsäker. Men tyvärr, så tror de helt fel.


Eriks riktiga jag växlar. För det mesta anser jag att han är en blandning av dessa två. Han tänker alltid på sitt eget bästa och trivs i centrum. Samtidigt som den väluppfostrade och tillbakadragne Erik måste rycka in i vissa fall. Som när middagen serveras tillexempel...

Eriks pappa
Eriks pappa är barnmisshandlare med alkoholproblem. Förmodligen är Eriks pappa enormt deprimerad och ledsen men istället för att prata om det stänger han det inom sig och tar ut det på, i de flesta fall, Erik. Han njuter av att skada, han njuter av att se Erik känna smärta. Det är förmodligen det som gör att detta "eftermatenstryket" upprepas dagligen. Det behöver inte finnas någon speciell anledning till varför han misshandlar Erik, det kan vara så simpelt som att Erik inte grep köttbiten rätt med gaffeln, bara detta kunde leda till 20 rapp.


Särbehandling beroende på hur gammal man är förekommer i boken. Erik som är den äldre brodern får stryk oavbrutet medan hans yngre bror knappt vet hur något av "straffredskapen" ser ut.

Eriks lillebror
Eriks lillebror är en slug figur, som i bokens inledning beskrivs som sex år gammal. Han har hela sitt liv levt med att Erik har blivit misshandlad och har på så sätt lärt sig att utnyttja situationen. Eftersom att han särbehandlas och framkommer som någon form utav favoritbarnet kan han för ett exempel hota Erik med att ropa på farsan. Vilket oftast leder till stora konsekvenser för Eriks del, antingen hundpiskan, klädesborsten eller björkriset.
Min uppfattning av förhållandet mellan syskonen är inte bra. Jag får ingen riktig känsla av att de verkligen tycker om, och älskar varandra. Detta är dock inte pojkarnas fel, utan faderns fel. Lillebrodern har under hela sin uppväxt präglats av sin brors lidande. Så det enda han vet om är de plågande alternativen. Eftersom att han inte varit med om någon annan form av behandling tycker han att det är okej och lider inte för Eriks skull. Det är förmodligen därför han har blivit så grym som han är, och förmodligen om inte stryket får ett slut och någon leder in hans tankebanor på nya spår kommer han olyckligtvis sluta likadant som sin hemska far. Förmodligen var även fadern det yngsta barnet i familjen, och blev behandlad på samma sätt som han behandlar Erik nu. Detta påminner om filmen ”män som hatar kvinnor”, där han som dödar och våldtar har fått sin grymhet från sin far och så har det fortsatt.
Mamman
Min första uppfattning jag får av mamman i familjen är att hon är rädd och osäker. Hon vet inte vilken sida hon ska stå på. Precis som Erik inte vet vilken av sina personligheter han ska vara, vet inte heller Eriks mamma vem i familjen hon ska stötta. Ska hon stå på Eriks sida, skydda honom från stryket och säga ifrån eller ska hon stå på sin mans sida och se sin egen son lida? För många hade detta varit ett simpelt val. Men för Eriks mamma är det svårt. Även om hon väldigt gärna vill hjälpa Erik kan hon inte. Hon är rädd för de konsekvenser som förmodligen kommer uppstå. Om hon väljer att hjälpa Erik kommer fadern bli ursinnig och hon riskerar att hamna i Eriks situation. Samtidigt tål hon inte att dagligen lyssna till de plågande piskrapp hennes son genomlider. Hon försöker blunda för problemen genom att spela klassisk musik på piano, för att något så när kunna överrösta de vinande slagen. Men även om hon inte hör dem ändrar det ju inte situationen och det hon vill ska vara overkligt för blir verkligt.
Även om Eriks mamma inte gör mycket för att hjälpa honom märker man snabbt att de har en väldigt nära relation. Erik vet om hennes svåra situation och klandrar henne inte för det. Han vet att hans pappa inte är en man att trotsa. Han vet även om att relationen mellan hans mamma och pappa inte är den bästa, den är faktiskt helt urusel. De byter sällan ord med varandra och man märker att det inte finns någon riktig kärlek. Men att älska en man som slår sina största ägodelar kan vara svårt.
I vilken miljö befinner sig huvudpersonerna?
Miljön växlar men det finns tre ”huvudstationer” dit man får följa med. Boken inleds vid middagsbordet, där antalet rapp och hur många man ska behöva genomlida avgörs. Hundpiskan gör ondast och mattpiskan är den som är lättast att uthärda. Under middagen gäller det att vara så försiktig och noggrann som möjligt. Minsta lilla felrörelse kan leda till som lindrigast 20 rapp med mattpiskan. Med felrörelse menar jag saker som att spilla ut saltkaret, tappa besticket, leka med maten, se för ointresserad ut, stirra osv. Bara middagen var en ren ansträngningen med andra ord. För att komma undan så lindrigt som möjligt med ”eftermatenstryket” gällde det att vara noga med artigheten och vara hjälpsam. Duka fram och duka undan var ett måste om man ville hålla sig under åtminstone 30 rapp med klädesborsten.


Välj rätt sida

Vi leds vidare till Eriks skola, Läroverket, som jag får en ganska trist bild av. Jag trivs inte med att läsa om hur lärarna fortfarande hade tillåtelse till att aga barnen. Men vad jag trivs minst med är själva poängen att ingen brydde sig, inte ens rektorn. Inte ens när eleverna gjorde upp på skolgården var det någon som brydde sig. Du kunde slå någon sönder och samman utan att någon ens lyfte ett finger.
Den sista huvudstationen är hemma hos Erik, hemma i lägenheten. Jag får uppfattningen om att den är väldigt fin och välorganiserad. Det hänger tavlor på väggarna och vilket tyder på en rik familj (eller gjorde i alla fall på den tiden). Även om den psykiska miljön drar ner på det dyra och fina lite, märker man ändå att de har det ganska gott ställt. För det mesta vistas vi i mamman och pappas sovrum, där Erik efter planerad tid får sitt dagliga ”eftermatenstryk”. Just under dessa stunder vill man bara stänga boken och läsa något annat men det är i samma stund spännande att läsa om hur samhället bara blivit bättre, vilket är positivt. Men själva känslan man får när man dras in i det rummet är rent ut sagt obekväm. Man kan nästan känna den brännande och heta känslan när redskapet träffar Eriks rygg, hur det svider till och sticker i huden.

1 kommentar:

  1. Hej Moa!

    Vad roligt det kommer bli att få läsa dina analyser och tankar om Ondskan här. Just nu är det lite svårt att läsa texten här på bloggen. Fundera på en ny teckenfärg för att göra det mer läsvänligt. /Malin

    SvaraRadera